Learnit Training
« Terug naar alle thema's

Trainingen Informatiemanagement

Informatie is alleen waardevol als het op een goede manier wordt overgedragen en daar draagt een sterke informatievoorziening via een krachtig raamwerk aan bij. Heb je behoefte aan meer expertise op het gebied van informatiemanagement? Learnit Training is al jaren gespecialiseerd in het geven van gedegen trainingen op het gebied van BiSL/ITIL/ASL.

[link]

Omgaan met spanning bij presenteren

Veel mensen vinden het spannend om een presentatie te geven, want kan zorgen voor extra vervelende klachten zoals blozen, trillende handen, een droge mond en een onwillige blaas. Dit maakt de presentatie niet makkelijker. Toch kan gezonde spanning zorgen voor extra scherpte, die je goed kunt gebruiken. Belangrijk is om te beseffen dat spanning een natuurlijk verschijnsel is en als je weet waar het vandaan komt kun je er in de toekomst misschien beter mee omgaan.

Fysiologische processen

Gevolgen van spanning zijn primaire processen die terug te herleiden zijn op het overleven in de natuur. Als je bedreigt wordt, heb je twee opties: vechten en vluchten. Voor die reactie heeft je lichaam energie nodig en de spanning zorgt daarvoor. De energie zal vooral naar je armen en benen gaan omdat deze nodig zijn voor het vechten of vluchten. De spieren in je armen en benen zullen daardoor extra gespannen zijn, waardoor mensen in spannende situaties bijvoorbeeld vaak trillende handen krijgen. De extra energie wordt uit spieren en organen gehaald die minder belangrijk zijn in de vechten of vluchten situatie, waardoor bijvoorbeelde je blaas verslapt en er meer vocht aan je lichaam onttrokken wordt.

Houd rekening met spanning

Weet je van jezelf dat je gespannen kan worden tijdens een presentatie, houd daar dan rekening mee met de voorbereiding. Ga van tevoren nog even naar het toilet en drink niet teveel, maar zorg wel voor een glaasje water in de buurt tegen de droge mond. Als je met de negatieve effecten rekening houdt, kun je de spanning positief gebruiken. Adrenaline van spanning zorgt voor een verscherpte concentratie, dus niets staat dan een goede presentatie in de weg!

Afrekenen met angstgevoelens

De meeste mensen zijn zenuwachtig en onzeker voor hun presentatie, enkele uitzonderingen daargelaten. Door het toepassen van eenvoudige technieken kun je de meest voorkomende angsten onder controle krijgen.

  • Plankenkoorts. Probeer je te ontspannen voor je voor het publiek verschijnt en oefen voor de spiegel en eventueel in de ruimte waar je de presentatie moet doen. Zorg voor duidelijke en overzichtelijke notities. Haal een paar keer diep adem en glimlach!
  • Verveeld publiek. Bepaal van tevoren welke punten minder relevant zijn, zodat je deze kunt laten voor wat het is als je merkt dat het publiek zich verveeld. Laat je niet ontmoedigen, houd oogcontact en blijf enthousiast. Ga wat sneller door je presentatie heen en laat je publiek dat ook weten.
  • Vijandig publiek. Blijf kalm en beleefd en durf toe te geven dat je een antwoord niet weet. Vermijd te lang oogcontact en ga rechtop staan om gezag te laten gelden. Maak een duidelijk onderscheid tussen feiten en meningen en voeg bewijzen aan de feiten toe.
  • Technische panne. Test voorafgaand aan de presentatie of alles werkt en of je alle materiaal hebt dat je nodig hebt. Vermijd technieken waar je niet genoeg vanaf weet en wees voorbereid op het ergste.

Training presenteren met overtuiging

Wil jij jouw presentaties naar een hoger niveau tillen en afrekenen met onzekerheden? Tijdens onze 2-daagse training ’Presenteren met overtuiging’ leer je je kwaliteiten en sterke eigenschappen in te zetten voor een overtuigende presentatie en geven we je de tools om de aandacht van je publiek te prikkelen en vast te houden. Klik hier voor meer informatie over de training of om je direct in te schrijven.

[link]

SQL: de programmeertaal die in populariteit blijft toenemen

Ben jij geïnteresseerd in de IT? Dan heb je de term Structured Query Language (SQL) misschien wel eens voorbij zien komen. Na meer dan 40 jaar is SQL nog steeds één van de meeste populaire programmeertalen. Vooral als je net om de hoek komt kijken in de IT wereld, biedt het gebruik van SQL een uitkomst. SQL kun je beste omschrijven als een taal die je in staat stelt om gewenste informatie uit een database te halen. Maar waarom is SQL zo populair? Na het lezen van deze blog weet je waarom SQL door veel mensen in de IT wereld wordt gebruikt!

Hoe werkt SQL?

Tegenwoordig zijn er veel bedrijven die data verzamelen en uit die data kunnen bedrijven vervolgens weer de gewenste gegevens filteren. Maar hoe kom je precies aan die gegevens? Daarvoor heb je een programmeertaal als SQL nodig. SQL kan je zien als een taal om te communiceren met je eigen (relationele) database. Door middel van verschillende ‘commands’ ben je in staat om gegevens naar keuze uit een database te filteren, aan te passen of te verwijderen. Wil je bijvoorbeeld alleen de gegevens van mannen opvragen uit je database? Met de command ‘WHERE’ vraag je deze gegevens zo op. Wil je de gegevens in je database juist sorteren op achternamen? Dan is de command ‘ORDER BY’ handig!

Webinar en training over SQL

Learnit biedt de mogelijkheid aan om een korte introductie webinar SQL terug te kijken, waarin een aantal belangrijke ‘commands’ worden besproken en toegelicht. Ben jij geïnteresseerd in het leren van deze programmeertaal? Kijk op ons YouTube-kanaal voor ons gratis webinar SQL! Daarnaast bieden wij ook de mogelijkheid om een cursus SQL Basis te volgen op diverse trainingslocaties. Benieuwd naar onze tweedaagse cursus SQL Basis? Klik dan hier. Ben je al bekend met SQL en wil jij nog meer leren over deze programmeertaal? Dan is onze cursus SQL Vervolg echt wat voor jou!

SQL in de praktijk

Dit zijn drie praktijkvoorbeelden waarbij SQL van pas kan komen als je werkzaam bent in de IT wereld:

  • SQL kan worden gebruikt om bepaalde gegevens te behouden of juist te verwijderen. Denk bijvoorbeeld aan gegevens opslaan van iemand die een account aanmaakt in je webshop. Wel zo handig als die gegevens bewaard blijven toch?
  • Door SQL te gebruiken kan je de data van verschillende tabellen combineren met een simpele command. Dit gaat een stuk sneller dan handmatig de gegevens samenvoegen.
  • Daarnaast kan je gemakkelijk bestaande gegevens in je database aanpassen met behulp van SQL. Stel bijvoorbeeld dat een klant zijn adres wil wijzigen. Het kan in zo’n geval handig zijn voor je eigen administratie om dit adres ook in je database aan te passen.
[link]

Wat zijn de voordelen van SharePoint?

De afweging om wel of niet gebruik te maken van SharePoint kan een lastige keuze zijn voor organisaties. Zeker als je niet helemaal bekend bent met het programma. De mogelijkheden bij SharePoint lijken eindeloos en de toepassingen zijn redelijk divers. Om de juiste keuze te maken is het belangrijk om te kijken naar de behoeften van de gebruikers. Learnit heeft een aantal voordelen van Sharepoint voor je op een rijtje gezet, waardoor de keuze om wel of niet voor SharePoint te kiezen misschien wel gemakkelijker wordt voor jou!

  • Intranet in de cloud. Dat SharePoint beschikbaar is in de cloud is één van de grootste voordelen van het programma. Ongeacht je locatie is het intranet te bereiken via desktop, tablet, smartphone of laptop. Dit maakt het programma aantrekkelijk en eenvoudig nu het werken vanaf verschillende locaties de nieuwe norm is. Daarnaast is SharePoint altijd up-to-date en ben je dus minder tijd en kosten kwijt aan het onderhouden en doorvoeren van updates.
  • Slim samenwerken. Het is gemakkelijk om documenten te delen, omdat SharePoint een sociaal platform is. Je kunt verschillende teamsites maken waarin mensen uit hetzelfde team documenten kunnen maken en delen. Hierdoor wordt de samenwerking effectief en efficiënt.
  • Eén integraal platform. SharePoint is geïntegreerd met Microsoft Teams, de Microsoft Office Suite en back-office systemen. Hierdoor is alle nodige informatie via één portaal te bereiken, dit maakt het informatiebeheer een stuk eenvoudiger.
  • Veilig werken. Bedrijfsinformatie, persoonsgegevens en gevoelige documenten hebben de beste beveiliging nodig. SharePoint heeft verschillende veiligheidsmaatregelen genomen om bijvoorbeeld datalekken te voorkomen. Daarnaast kunnen documenten ook veilig gedeeld worden met externe partijen zoals klanten of partners.
  • Personaliseren zonder ontwikkelaar. Het intranet kan met SharePoint helemaal ingericht worden naar jouw eigen wensen en behoeften en je hebt hiervoor geen hulp nodig van een ontwikkelaar. Daarnaast hoef je gegevens niet meer handmatig in te voeren, waardoor je incorrecte en dubbele data vermijdt.
  • Slimme zoekfunctie. In grote, complexe intranetsites kan het lastig zijn om de juiste, specifieke informatie te vinden. SharePoint heeft een uitgebreide zoekfunctie die direct documenten of intranetpagina's laat zien die overeenkomen met de zoekopdracht.
  • Intelligente werkplek. SharePoint heeft interessante functies door het gebruik van Artificial Intelligence, zoals de chatbot waar medewerkers vragen aan kunnen stellen. De functionaliteiten die AI biedt worden steeds verder ontwikkeld naarmate er meer data is en er meer gebruikers zijn.

Training of E-learning SharePoint

Wist je dat Learnit zowel trainingen als een E-learning in SharePoint aanbiedt? Tijdens onze training SharePoint Basis ga je zowel aan de slag met de mogelijkheden voor eindgebruikers als het zelf opzetten en inrichten van een site. De kern van de training SharePoint Vervolg ligt in het opzetten en beheren van complexere sites. Ga je liever zelf op je eigen tempo aan de slag met SharePoint? Bekijk dan eens onze E-learning SharePoint. [link]

De 5 rapporten van Google Analytics uitgelegd

Big Data is de laatste jaren een veelgehoorde term in de marketing en IT-wereld. Door handig gebruik te maken van Big Data kan je namelijk belangrijke informatie en inzichten verkrijgen die je bedrijf kunnen helpen de marketingstrategie te verbeteren. Een tool die veel bedrijven hiervoor gebruiken is Google Analytics. Altijd al willen weten hoe Google Analytics precies werkt en wat je ermee kan doen? Hieronder worden de 5 rapporten die je terugvindt in het programma in hoofdlijnen uitgelegd!

De rapporten

De 5 (hoofd)rapporten die Google Analytics weergeeft:

  • Realtime: de naam van het rapport verklapt het al, want dit rapport geeft je de meest actuele data. Dus ben je benieuwd welke bezoekers op dit moment op je website te vinden zijn of wil je weten welk item op je website nu hot is? Pak het rapport realtime er dan maar bij! Daarnaast ben je met dit rapport ook in staat om te analyseren of nieuwe items op je website aanslaan of juist niet. Ook kun je via dit rapport gemakkelijk analyseren via welke kanalen bezoekers op je website terecht komen. Denk hierbij aan bezoekers die op je site terechtkomen door bijvoorbeeld op een Instagram post te klikken die die doorlinkt naar je website.
  • Doelgroep: voor marketeers zullen de termen “doelgroep formuleren” en “segmenteren” bekend in de oren klinken. Met het doelgroep rapport ben je in staat om te bekijken uit welke plaats (stad/gebied) je bezoekers komen of welke leeftijd je bezoekers hebben. Daarnaast kan je analyseren welke interesses je bezoekers hebben of via wat voor apparaat (mobiel, laptop etc.) ze je website bezoeken. Met dit rapport ben je dus in staat om alles over je website bezoekers te weten te komen, waardoor je kan inspelen op de wensen/behoeftes van de verschillende segmenten of doelgroepen die je kan onderscheiden.
  • Acquisitie: welke campagnes op je website doen het goed en welke campagnes kun je beter stopzetten? Het acquisitie rapport geeft je direct inzicht in je eigen marketing- en campagneactiviteiten. Ook als je geïnteresseerd bent in het vergelijken van verschillende bezoekerskanalen, biedt dit rapport een uitkomst. Wist je dat als je AdWords koppelt aan je Google Analytics account, dat je binnen dit rapport ook de informatie van je verschillende campagnes kan beheren? Snel koppelen dus!
  • Gedrag: dit rapport kan je alle informatie geven over het gedrag van jouw unieke bezoekers. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan informatie over hoe lang bezoekers actief zijn op je website of welke specifieke pagina bezoekers het snelst verlaten. Kortom, met dit rapport ben je in staat om de betrokkenheid van gebruikers op je website te analyseren. Vragen waarop je antwoord kan krijgen via dit rapport zijn bijvoorbeeld 'Zijn sommige paden op je website belangrijker dan andere?' of 'Gaan bezoekers direct naar de kassa nadat ze producten hebben toegevoegd aan hun winkelmandje?'
  • Conversies: het laatste rapport draait volledig om resultaten. Resultaten van alles waarin jij mogelijk geïnteresseerd bent. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel bezoekers product X kopen of hoeveel bezoekers zich registreren op jouw website. Oftewel, wil je bekijken of je doelstellingen zijn gehaald of welke je kan verbeteren? Het rapport conversies heeft het antwoord voor je! Kom er bijvoorbeeld achter wat het gemiddelde aantal dagen is voordat bezoekers overgaan tot een conversie of ontdek wat het totale aantal conversies per week op je website is.

De 5 hoofdrapporten die Google Analytics je geeft, bestaan uit vele kleine subrapporten waar je nog veel meer informatie kan vinden dan we hierboven hebben beschreven. Conclusie: door handig gebruik te maken van Google Analytics kan je je bedrijfsstrategie optimaliseren!

Cursus Google Analytics

Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden naar Google Analytics en zou je hier graag meer over willen leren? Klik dan hier voor meer informatie over onze eendaagse training Google Analytics Basis. Ben je al bekend met Google Analytics maar wil je weten hoe je meer uit het programma kan halen? Bekijk dan onze eendaagse training Google Analytics Professional door hier te klikken voor meer informatie.

[link]

4 apps die jou helpen om een goede notulist te worden

Ken je dat onzekere gevoel, wanneer je een vergadering ingaat waarbij jij moet notuleren? Een aantal gedachten die door je hoofd kunnen flitsen zijn onder andere “moet dat verslag nou wel of niet uitgebreid uitgetypt worden” of “ik hoop maar dat ik het tempo bij kan houden”. Geen zorgen, dit zijn namelijk helemaal geen gekke gedachten. Wil je goed voorbereid zijn op een vergadering waar je moet notuleren, dan is het handig om goed voorbereid aan tafel te schuiven. Pen en papier zijn tegenwoordig niet meer zo populair om te notuleren, bijna iedereen gebruikt een laptop, tablet of mobiele telefoon. Maar wist je dat er tegenwoordig ook Apps bestaan die het notuleren net wat gemakkelijker maken? In deze blog worden 4 veelgebruikte Apps tijdens het notuleren besproken!

1. Soundnote (voor IPad en MAC)

Heb je moeite om snel mee te typen tijdens vergaderingen? Dat is verleden tijd met de App Soundnote! Deze App neemt de vergadering namelijk op, terwijl jij aan het typen bent. Als je achteraf de notulen wilt uitwerken, maar je bijvoorbeeld even vergeten bent wat de reactie van de directeur op een bepaald discussiepunt was, dan klik je gewoon op een woord uit je aantekeningen over dat actiepunt. De App speelt dit geluidsfragment dan direct af. Super handig toch?!

2. IBABS (voor Android, IOS en Windows)

IBABS is een App die is ontwikkeld met de gedachte dat je papierloos zou kunnen vergaderen. Deze App beschikt namelijk over een geautomatiseerde en overzichtelijke agenda die perfect aansluit op je eigen agenda. Bovendien kun je actiepunten handig verdelen onder collega’s en kun je besluiten direct invoeren; je hebt er later dus geen omkijken meer naar. Wat ook handig is: zonder WiFi kun je al je bestanden, notulen en aantekeningen openen in deze App.

3. Office Lens App (voor Android, IOS en Windows)

Soms worden er aantekeningen gemaakt op een whiteboard of neemt iemand een geprint document mee naar een vergadering die je graag in je notulen zou willen opnemen. Hoe pak je dit slim aan? Met de Office Lens App ben je in staat om documenten snel en eenvoudig ter plekke in te scannen. Omdat deze App speciaal is ontwikkeld om foto’s van bijvoorbeeld een whiteboard te maken, heb je geen last van rare schaduwen op je foto’s. Bovendien kun je deze documenten ook gelijk aan je Word document of PowerPoint bestand toevoegen.

4. MindMeister (voor Android, IOS en Web)

MindMeister is een App waarmee je gemakkelijk gezamenlijk met je collega’s een mindmap kan maken. Wat is het voordeel van een online mindmap, als je er ook gewoon een op een whiteboard kan tekenen? Voor degene die notuleert, kan het veel tijd en extra werk schelen. Niet alleen kun je gemakkelijk persoonlijke notities toevoegen tijdens een vergadering, ook kun je foto’s en filmpjes van bijvoorbeeld YouTube toevoegen aan je mindmap. Je mindmap is nog nooit zo compleet en up-to-date geweest met de MindMeister App!

Naast een goede voorbereiding voordat je gaat notuleren, zijn er ook tijdens het notuleren een aantal belangrijke zaken waar je op moet letten als je goede notulen wilt afleveren. Wil je graag weten hoe een goede notulist te werk gaat? Schrijf je dan hier in voor ons gratis webinar Notuleren, zo maak je het leuk! Wil je daarnaast getraind worden om de perfecte notulen af te leveren en ook praktische tips ontvangen over hoe je dit aanpakt? Dan is onze cursus Notuleren: efficiënt en resultaatgericht echt wat voor jou! Klik hier voor meer informatie.