Learnit Training
Cursus Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren
  • Leer de verschillen en overeenkomsten tussen functionerings- en beoordelingsgesprekken
  • Weet hoe je een gesprek moet opbouwen en hier structuur in aanbrengt
  • Houd de regie in het gesprek en leer een gesprek te sturen
  • Breng de kwaliteiten en valkuilen van je medewerkers in kaart
  • Leer beter te luisteren, door te vragen en samenvetten, zodat de gesprekken doeltreffend zijn en motiverend werken

Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken is een waardevol middel om de belangen van je medewerkers en je organisatie te verenigen. Door op een objectieve, respectvolle manier de sterke en ontwikkelpunten van de afgelopen periode te evalueren, worden de prestaties én de motivatie van je medewerkers verhoogd. In de training Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren leer je op professionele wijze functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren. Je krijgt inzicht in het nut van de verschillende gespreksvormen en je leert wanneer je deze inzet. We trainen je uitgebreid in verschillende gesprekstechnieken, waardoor de gesprekken soepel en vooral ook vruchtbaar verlopen.

Ja, ik wil meer weten

“De training is leuk en leerzaam, waarbij het gebruik van videoanalyse bij de rollenspellen zeker een toegevoegde waarde is. De stof was deels nieuw en deels bekend voor mij, maar desondanks was het ook voor het reeds bekende deel goed om e.e.a. weer eens op te frissen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

learnit Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

Cursus Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken is een waardevol middel om de belangen van je medewerkers en je organisatie te verenigen. Door op een objectieve, respectvolle manier de sterke en ontwikkelpunten van de afgelopen periode te evalueren, worden de prestaties én de motivatie van je medewerkers verhoogd. Het houdt beide partijen scherp en de samenwerking wordt geëvalueerd. Zijn de resultaten bevredigend? Is de werksfeer goed? En is er nog voldoende motivatie om tot de gewenste resultaten te komen? Ook het wederzijds bijstellen van verwachtingen komt hierbij naar voren, zodat er sprake blijft van een motiverende, productieve situatie voor beide partijen.

In de training Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren leer je op professionele wijze functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren. Je krijgt inzicht in het nut van de verschillende gespreksvormen en je leert wanneer je deze inzet. We trainen je uitgebreid in verschillende gesprekstechnieken, waardoor de gesprekken soepel en vooral ook vruchtbaar verlopen.

Onderwerpen

Tijdens de training komen onder andere onderstaande onderwerpen aan bod:

  • De verschillen en overeenkomsten van functionerings- en beoordelingsgesprekken
  • De Performance Management Cyclus (PMC)
  • Het communicatiemodel en de invloed van je eigen houding
  • Gespreksmodel bij beoordelen
  • Het gesprek voorbereiden
  • Het gesprek van de juiste opbouw en structuur voorzien
  • Bewust gesprekstechnieken inzetten: luisteren, doorvragen en samenvatten
  • Objectief evalueren
  • De STAR-methode als hulpmiddel
  • Feedback geven en ontvangen
  • Omgaan met emoties en weerstand
  • Conclusies trekken en afspraken maken
  • Concrete doelen stellen met SMART

Resultaten

  • Je bent je bewust van de verschillen en overeenkomsten tussen een functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek;
  • Je weet hoe je je goed voorbereidt en hoe je de gesprekken moet opbouwen;
  • Je bent in staat om de regie in het gesprek te houden en weet hoe je het gesprek moet sturen;
  • Je kunt beter luisteren, doorvragen en samenvatten om tot de kern te komen;
  • Je bent in staat de kwaliteiten en valkuilen van je medewerkers in kaart te brengen en te analyseren;
  • Je weet om te gaan met emoties en mogelijke weerstand en
  • Je weet welke stappen je moet zetten om ervoor te zorgen dat de gesprekken doeltreffend zijn en motiverend werken.

Wil je getraind worden op één specifiek onderdeel uit de Performance Management Cyclus? Dat kan zeker in de vorm van een privé- of groepstraining op maat. Neem in dat geval contact op via info@learnit.nl of via 020 6369179.

Doelgroep

Deze training is bij uitstek geschikt voor (HR-)managers en leidinggevenden die zich (op bepaalde aspecten) willen bekwamen in het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken.

Werkwijze

  • Maatwerk staat bij ons centraal: door een telefonisch intakegesprek inventariseert de trainer jouw persoonlijke leerdoelen. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
  • We vinden een veilige trainingssfeer belangrijk, omdat je je prettig moet voelen bij het experimenteren met nieuwe kennis en vaardigheden. We besteden hier dan ook ruimschoots aandacht aan.
  • We geloven sterk in het doen en ervaren, in plaats van vertellen over de inhoud van trainingen, waardoor al onze trainingen actief van aard zijn.
  • Om de kwaliteit van de training te kunnen garanderen, hanteren wij voor de training een maximale groepsgrootte van acht deelnemers, zodat we het leereffect en rendement kunnen waarborgen.
  • Bij open inschrijvingen zorgen voor de benodigde faciliteiten, zoals een comfortabele ruimte en koffie-, thee- en lunchvoorzieningen.

Taal

De training wordt standaard verzorgd in het Nederlands. De trainer beheerst de Engelse taal. Er kan gebruik gemaakt worden van Engelstalig cursusmateriaal. Bij inschrijving van minimaal 3 deelnemers kan de training ook geheel in het Engels verzorgd worden.

Investering

Open inschrijving, per persoon, inclusief cursusmateriaal en lunch:


Duur

2 dagen

Prijs per dag (excl. btw)

€ 475,-

Subtotaal

€ 950,-

btw 21%

€ 199,50

Totaal incl. btw

€ 1149,50

Certificaat

Na afronding van de training wordt een Learnit-certificaat uitgereikt als bewijs van deelname.


Referenties

De cursus Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren is beoordeeld met een gemiddelde van 8.5.

“De training is leuk en leerzaam, waarbij het gebruik van videoanalyse bij de rollenspellen zeker een toegevoegde waarde is. De stof was deels nieuw en deels bekend voor mij, maar desondanks was het ook voor het reeds bekende deel goed om e.e.a. weer eens op te frissen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

J. Bakker, Topa - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Training zat goed in elkaar, veel van opgestoken. Je kon goed merken dat de trainer een expert is op dit vakgebied én daarbuiten. We hebben ook een aantal zaken (kort) behandeld wat niet direct met de eigenlijke training te maken had. Het (intake) gesprek vooraf vond ik verrassend. Ik heb gemerkt dat je hierdoor de training meteen goed kunt aanvangen.” - Be­oor­de­ling: 8.2

A. Goldewijk, Holanda B.V. - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Prima, met een goede focus op het doel van de training. Door het interactieve van de training was het niet moeilijk om de aandacht erbij te houden.” - Be­oor­de­ling: 9.2

S. Coenen, Metrohm Autolab - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Ik had een privétraining in plaats van een tweedaagse training. Het was intensief, maar ontzettend leerzaam. Ik merk dat het filmen veel inzicht geeft in de manier waarop je een gesprek voert. Vantevoren dacht ik dat het een lange dag zou worden, maar uiteindelijk ging de tijd heel snel. We hebben veel onderwerpen kunnen behandelen en door de afwisseling blijf je scherp. Ik ben heel erg tevreden over de trainer. Vooral de persoonlijke benadering en aansluiting op de vorige training waren erg fijn.” - Be­oor­de­ling: 9.4

C. Zanoni, Stg. Werkgever Sportclubs - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Een training toegespitst op de praktische invulling van functionerings- en beoordelingsgesprekken. Hierbij leer je niet alleen de standaard acties, maar ook de redenen erachter. Hierdoor is het direct toepasbaar!” - Be­oor­de­ling: 9.0

R. van Dantzig, Cam IT Solutions - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“De inhoud was zeer goed en goed toegespeeld op ons bedrijf. De trainer was zeer kundig en kon vele herkenbare voorbeelden noemen. Ook het intakegesprek vooraf was fijn.” - Be­oor­de­ling: 8.4

H. Korten, Hoopman Machines B.V. - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Het is een training waarbij er veel ruimte is voor praktijkproblemen. Door de opzet krijg je ook voldoende tijd om cases te oefenen.” - Be­oor­de­ling: 8.0

W. T. R. Jansen, Ministerie van Defensie - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Inhoud is perfect op de doelgroepafgestemd. Prettige training, veel geleerd. Bedankt!” - Be­oor­de­ling: 8.4

K. Kokke, Protempo - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Zeer netjes, goed voorbereid en leuk om te volgen en aan mee te werken. Goed lesmateriaal en extra informatie voor na de trainingen. Learnit Training is een professionele organisatie die veel tijd besteed aan een goede voorbereiding en ook de training zelf.” - Be­oor­de­ling: 9.0

M. Schut, ConnectingTheDots - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Een training met persoonlijke aandacht voor de deelnemers, in een prettige omgeving en een goede locatie.” - Be­oor­de­ling: 8.2

H. Bleeker, Gemeente Landsmeer - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Nuttige training bij een organisatie waar zowel materiaal als trainerruim voldoende scoren!” - Be­oor­de­ling: 9.2

P. Stuifzand, Squiby Foods B.V. - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Een leerzame training, waarbij heel veel ruimte is voor feedback, vragen en brainstorm. De trainer bracht de onderwerpen duidelijk naar voren op een ongedwongen manier, wat erg prettig was. Zij liet ook veel ruimte voor het behandelen van vragen.” - Be­oor­de­ling: 10.0

A. Dincer, Politie Limburg-Zuid - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Zeer doordachte training. Theorie, zelf toepassen, rollenspel (welke elementen wel/niet), opnieuw rollenspel. Zodat alle facetten d.m.v. herhaling aan bod kwamen. Training is herhaling. De trainer was erg prettig in sfeer en had een perfecte deskundigheid.” - Be­oor­de­ling: 10.0

H. Hofland, P-Services HR Group - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Maatwerktraining gericht op het geven van praktisch toepasbare handvatten voor verscheidene communicatievraagstukken.” - Be­oor­de­ling: 7.6

L. van Waardenburg, Woonstad Rotterdam - Gesprekstechnieken

“Professionele, toegankelijke trainers, waardevolle, leerzame inhoud en concrete, praktijkgerichte voorbeelden.” - Be­oor­de­ling: 9.0

J. Hartmann - Gratis webinar Sollicitatiegesprekken: succesvol solliciteren

“Zeer praktische, op de deelnemers aangepaste training: goede trainer, kleine groep, goede sfeer. Goed kunnen communiceren is iets wat iedere dag, in ieder contact van belang is. Heel fijn dus om daar eens twee dagen echt de tijd voor te nemen onder professionele begeleiding.” - Be­oor­de­ling: 8.4

A. Flipse - Gesprekstechnieken

“Erg leuke training, zeer leerzaam. Ik had een geluk om in een leuke groep te komen, dat scheelt wel.” - Be­oor­de­ling: 7.8

E. Lammertink, Vestia - Gesprekstechnieken

"Ik heb veel gehad aan de training! Ik heb nu het gevoel dat ik ieder gesprek wel aan durf te gaan, al zal je je hele leven wel blijven leren. Zeker een aanrader!"

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

"Fijne training, open sfeer, sluit goed aan op de eigen leerbehoeften."

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

“Kleinschalige training met veel persoonlijke aandacht, waardoor goed afgestemd op ieders leerbehoefte. Deze training biedt een mooie combinatie van theorie die direct in de praktijk kan worden gebracht en zodanig ook goed naderhand nog in de praktijk te brengen is.” - Be­oor­de­ling: 8.8

A. Haasjes, Babbage Company - Selectiegesprekken met STAR

“Duidelijke training. Leuk dat eerste dag heel concreet was en de tweede dag meer de diepte in ging, om zo de techniek doelgericht toe te passen is.” - Be­oor­de­ling: 9.0

I. Hagedoorn, Peak-IT - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Hele fijne praktische training, waarin veel ruimte was om onze eigen casus te kunnen oefenen. Saar luisterde heel goed, heeft een open houding, gaf hele goede feedback en waardevolle tips waarmee we direct aan de slag konden. Creeerde ook een fijne open sfeer. Top! Gebruik van video's ook heel waardevol.” - Be­oor­de­ling: 9.0

Marion Bekebrede, Cygnific B.V. - Gesprekstechnieken

“Goede, duidelijke training waarbij ik veel dingen heb geleerd die ik zeker kan toepassen in de praktijk!” - Be­oor­de­ling: 8.8

J. Wismans, Hendrik Pierson College - Gesprekstechnieken

“Professioneel en klantgericht!” - Be­oor­de­ling: 8.2

A. de Zwart, Hoi Pippeloi - Gesprekstechnieken

“Een training geheel aangepast aan mij als individu, niet alleen als professional, maar ook als mens. Ik heb er in alle opzichten iets van geleerd” - Be­oor­de­ling: 8.3

C. Pietjou, Provincie Fryslan - Selectiegesprekken met STAR

“Gewoon een keer deze training volgen, altijd nuttig.” - Be­oor­de­ling: 8.0

Frank Medendorp, Wijkracht - Selectiegesprekken met STAR

“Een goed leermiddel om sollicitatiegesprekken te voeren in de vorm van STAR-gesprekken. Door de juiste vraagstellingen krijg je ook een juist beeld van het voeren van gesprekken in de vorm van STAR.” - Be­oor­de­ling: 8.0

D. van de Weijenberg, Kinderopvang 't Goudvisje - Selectiegesprekken met STAR

“De training werving en selectie is echt een aanrader. Je leert om via de STAR methode veel meer informatie uit je sollicitant te krijgen die hij normaal niet zou geven omdat sollicitanten vaak antwoord geven op standaard vragen die je ook graag wil horen. De kunst is om hem situaties voor te leggen en daarop door te vragen waardoor je een veel beter eerlijker beeld van je sollicitant krijgt. Geweldige tips en trucs.” - Be­oor­de­ling: 10.0

I. van Otterdijk, Koat B.V. - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen

“Super prive training gehad, veel nieuwe inzichten gekregen. Eindelijk structuur in mijn gesprekken en toch het gevoel dat het niet een kunstje worrdt, maar een goed zakelijk sollicitatie gesprek.” - Be­oor­de­ling: 9.2

H. Loos, ABN Amro Bank - Selectiegesprekken met STAR

“Training zat goed in elkaar, veel van opgestoken. Je kon goed merken dat de trainer een expert is op dit vakgebied én daarbuiten. We hebben ook een aantal zaken (kort) behandeld wat niet direct met de eigenlijke training te maken had. Het (intake) gesprek vooraf vond ik verrassend. Ik heb gemerkt dat je hierdoor de training meteen goed kunt aanvangen.” - Be­oor­de­ling: 8.2

A. Goldewijk, Holanda B.V. - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Een compacte, maar toch ook volledige cursus!” - Be­oor­de­ling: 9.1

S. Verleg, Stg. Werkgever Sportclubs Den Haag - POP-gesprekken

“Ik vond de training er goed en vooral nuttig en leerzaam. Ondanks dat ik momenteel niet lekker in mijn vel zit en niet mijzelf ben heb ik er toch veel van opgestoken. Men kijkt meestal tegen rollenspellen op, maar als je eenmaal over de 'angst' heen bent, is het erg leuk en leerzaam om een rollenspel te doen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

M. Mulder, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Het is een uitstekende training met veel praktijkopdrachten. Je krijgt veel handvatten mee hoe je een gesprek zo goed mogelijk kunt sturen.” - Be­oor­de­ling: 10.0

H. vom Hofe, PCBO - Gesprekstechnieken

“Goede indruk van Trainer en organisatie. Tijdens de training krijg je goede tips mee om toe te passen in de praktijk.” - Be­oor­de­ling: 8.3

Friso Bakker, Carrefour Welzijnsgroep Noordoostpolder - Gesprekstechnieken

“Deze training was erg leerzaam. De communicatielijnen met Learnit zijn erg kort, prima.” - Be­oor­de­ling: 8.0

P. Wolf, ABN Amro Bank Verzekeringen - Gesprekstechnieken

“Sloot heel mooi aan op onze praktijk. De trainer heeft ons echt handvaten gegeven om mee aan de slag te gaan. Tips voor de trainer? Niets meer aan doen! Het was de beste training iin tijden. Ze was betrokken en deskundig. Had een goed gevoel voor de sfeer. Gaf waar nodig antwoord op detailniveau, maar vertaalde het vervolgens direct naar de grote denklijnen.” - Be­oor­de­ling: 9.0

E. Coumans, Raad voor Rechtsbijstand - Functionerings- en ontwikkelgesprekken voeren

“Het is een leerzame training. De informatie die je krijgt past bij jou als persoon. Tijdens de les wordt dat nog aangescherpt naar wat jij nodig hebt. Na de training wordt je bewuster van waar je mee bezig bent en van datgene wat wordt gezegd tijdens een gesprek.” - Be­oor­de­ling: 8.4

A. Kool, Luba Personele Diensten - Gesprekstechnieken

“Training wordt zoveel mogelijk om maat gegeven en praktisch gemaakt met veel rollenspellen. Ik kon er direct mee aan de slag!” - Be­oor­de­ling: 7.8

E. van de Wijn, Hoteschool Amersfoort - Gesprekstechnieken

"Zeer leerzaam en opent je ogen met hoe je naar jezelf kijkt en wat je nog kan "verbeteren"."

- Gesprekstechnieken en beïnvloeden

"Professionaliteit van cursusleider (Roeli), aandacht voor persoonlijke leerdoelen en verbinding binnen cursisten heeft ervoor gezorgd dat de training gesprekstechnieken als zeer positief zijn ervaren."

- Gesprekstechnieken

“Een leerzame training, waarbij heel veel ruimte is voor feedback, vragen en brainstorm. De trainer bracht de onderwerpen duidelijk naar voren op een ongedwongen manier, wat erg prettig was. Zij liet ook veel ruimte voor het behandelen van vragen.” - Be­oor­de­ling: 10.0

A. Dincer, Politie Limburg-Zuid - Functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren

“Deze training heeft mij uitgedaagd om met de STAR-methode aan de slag te gaan. Het is een zeer werkbare en sterke vorm van interviewen en onderzoeken. Uitgedaagd door een zeer onderlegde trainer wordt zelfs de ervaren werker geprikkeld en geïnspireerd. Aanrader.” - Be­oor­de­ling: 8.1

E. Nolsen, Pactum - Selectiegesprekken met STAR

“De training heeft een goede balans tussen theorie en praktische haalbaarheid van gestelde doelen. Belangrijk was de sfeer, waardoor de deelnemers een goede inzet toonden voor de gesprekstechnieken en prima resultaten uit elkaar wisten te halen. De cursustijd vloog dan ook om. Geslaagde training.” - Be­oor­de­ling: 7.4

A. Jager, Gemeente Kampen - Gesprekstechnieken

“Boeiend, heel leerzaam en toegespitst op eigen praktijksituaties. Trainer erg betrokken, veel kennis.” - Be­oor­de­ling: 8.3

Melanie Arbman, CP Benelux Logistics B.V. - POP-gesprekken

“De trainer gaf de groep het nodige vertrouwen, waardoor er binnen afzienbare tijd een 'open' gesprek/discussie plaatsvond, iedereen kon zijn verhaal kwijt. Hierdoor ontstond er een training die de juiste snaar raakte.” - Be­oor­de­ling: 8.0

J. Mesu, Stet Holland B.V. - Relatiebeheer: lastige gesprekken voeren

“Prima training die niet alleen je persoonlijke vaardigheden vergroten, maar ook de teamgeest van jou en je collega's onderling.” - Be­oor­de­ling: 8.2

J. Beijersbergen, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Gesprekstechnieken

“Leerzame dag die aanleiding geeft tot nadenken en verbetering.” - Be­oor­de­ling: 9.0

H. Muharam, Universitair Medisch Centrum Rotterdam (Erasmus MC) - Selectiegesprekken met STAR

"Leerzaam, praktisch, kundig en interactief. Een dag waarop ik handvatten heb gekregen die toepasbaar zijn op een sollicitatiegesprek. Ik heb mijn doel bereikt."

- Selectiegesprekken met STAR

“De inhoud van de training heb ik als zeer goed ervaren. De trainer heeft alle casussen aan de orde gesteld en is op iedere casus afzonderlijk ingegaan. De feedback die gegeven werd is als zeer positief ontvangen.” - Be­oor­de­ling: 8.1

J. Schuurman, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) FMHaaglanden - Advies- en gesprekstechnieken

“Een must voor een effectief competentiegericht interview!” - Be­oor­de­ling: 8.9

E. van Herwijnen, Viroclinics - Werving en selectie: sollicitatiegesprekken afnemen