Learnit Training
« Back to all themes

Training online working

Nowadays it is increasingly common for people to work remotely, physical presence at the office is not always possible or desirable. It is therefore important that companies prepare their employees well for working online. How do you meet online, for example? Within our training offer online working you will find all the training needed to make online working a success.

Link

Online trainen en presenteren: in gesprek met Leah

Trainen tijdens en wellicht ook na de COVID-19 pandemie zal een ander soort aanpak vragen. In de blog van deze week gaan we in gesprek met Learnit expert-trainer Leah. Binnen Learnit draagt zij een grote verantwoordelijkheid voor alle trainingen op het gebied van (online) trainen, ook wel de “train de trainer” training genoemd. Zodoende heeft ze door de jaren heen veel kennis en ervaring op dit gebied vergaard.

Om jou te helpen om tijdens en na de COVID-19 pandemie een betere online trainer en presentator te zijn organiseert Learnit op 9 februari tussen 9:00 - 12:00 uur een interactief webinar genaamd: “Online trainen en presenteren”. Klik hier voor meer informatie. Om je vast een voorproefje te geven vertelt Leah in het onderstaande interview meer over het webinar.

Hoi Leah! Allereerst wellicht een simpele vraag: op wat voor manieren verschilt online trainen ten opzichte van het klassieke, fysieke trainen?

Op veel verschillende manieren. Ik zal er één toelichten; je bent niet in dezelfde ruimte, maar er zit een scherm tussen jou en de deelnemers. Dat lijkt in eerste instantie een belemmering, een obstakel. Maar als je nou dat scherm voor je laat werken en nog meer onderdeel van je training maakt dan de standaard Powerpoint, dan kun je ook andere online- tools inzetten en daarmee je training juist verrijken.

In hoeverre heb jij zelf al kennis met het online trainen?

Sinds maart 2020 zijn bijna alle fysieke trainingen van Learnit naar een online vorm overgegaan. Deze hebben we met het team vertaald naar een online versie; met aangepaste werkvormen, didactiek en tijden. Daarbij heb ik zelf veel moeten uitvogelen, maar ook geleerd van collega’s, netwerken en Blogs/LinkedIn.

Wat vind jij nou echt leuk aan het online trainen?

Het online trainen blijft trainen, waarbij de ander tot nieuwe inzichten komt en ander gedrag komt. Dat blijft zo! Bijkomend voordeel, vind ik dat sinds we online trainen, ik zelf zoveel nieuwe interessante online tools eigen heb gemaakt. Dus als trainer ben ik in een soort van stroomversnelling gekomen in mijn eigen ontwikkeling.

En zou je ook kunnen aangeven wat je minder leuk/lastig vindt aan online trainen?

Zelf kom ik uit een stroming van geschoolde trainers, waarbij je veel bij de groep laat, met andere woorden, terughoudend met beurten geven. Dat werkt soms minder goed online. Er lijkt dan een grotere drempel te zijn om iets in te brengen. Dat is iets waar ik goed mijn aandacht bij houdt iedere online training.

Op 9 februari geef je een webinar over dit onderwerp, kun je alvast een tipje van de sluier oplichten van wat je dan gaat bespreken?

We gaan met online tools aan de slag en je krijgt tips om de interactie te bevorderen. Dus de deelnemers gaan ook aan de slag; het is immers interactief!

Klinkt goed! en wat nou als ik zelf geen trainer ben, is het webinar dan ook interessant om aan mee te doen?

Ja, zeker! Tegenwoordig zitten vergaderen veel mensen online. Tips voor om interactie te bevorderen en verschillende online tools, kunnen ook een goede bijdrage zijn voor weer een online- meeting.

Dankjewel Leah! Ben je nieuwsgierig geworden? Klik dan hier voor meer informatie over het webinar. en schrijf je in!

Link

The best tools for online meetings

Door de tweede golf van de corona crisis kunnen veel mensen momenteel niet fysiek op kantoor werken. Dit heeft als gevolg dat je collega’s minder vaak ziet en spreekt. Soms kan het echter nodig zijn om toch een online meeting met collega’s te plannen, omdat een vergadering noodzakelijk is bijvoorbeeld. Er zijn tegenwoordig veel tools beschikbaar die hierop inspelen, denk maar eens aan Zoom, Teams, of zelfs Skype. Maar wat zijn nou precies de verschillen tussen deze tools? Lees deze blog en kom erachter welke tool het beste bij jou en je collega’s past.

1. Zoom

One of the advantages of Zoom is that you can easily share your screen with colleagues. Ideal if you want to give a presentation. With a free Zoom account you can add up to 100 participants to your video conversation. This makes Zoom not only ideal for a meeting but also ideal for giving or attending webinars. Through a special URL link you can invite visitors to participate in your webinar and you can also save this webinar. Handy for people who could not attend the webinar live anyway! Zoom has been negative in the news for a while, so uninvited guests could sneak into an online meeting and eavesdrop on information. However, Zoom responded immediately and security has been tightened up considerably. Moreover, you also have the possibility to make your meeting extra secure by setting a password, for example.

2. Microsoft Teams

Misschien wel het belangrijkste voordeel aan Teams is dat je per team je instellingen kan wijzigen. Dit kan erg handig zijn voor werknemers die aan meerdere projecten tegelijk werken. Zo kan je per team bepaalde apps in je online werkomgeving toevoegen, notificaties per team instellen en specifieke kanalen toevoegen. Doordat Teams van Microsoft is, verloopt de integratie met de verschillende Office kanalen vlekkeloos. Kortom: Teams is een tool waarbij teamwerk centraal staat. Chat, vergader of deel bestanden met je teamgenoten via een geïntegreerde slimme werkplek. Let wel op: als je Teams wil gebruiken, heb je wel een Microsoft account nodig. Gebruik van deze tool is dus niet handig als je wil vergaderen met externe partijen. Het is mogelijk om gebruik te maken van Teams via een app op je telefoon of via het web.

3. Google Measure

Als je Google Meet wil gebruiken, hoef je alleen maar een link naar je deelnemers te versturen. Wanneer de vergadering gepland staat, kunnen collega´s deelnemen aan de vergadering door te klikken op de link. Er wordt dan gevraagd of je een naam wil invullen en of je toestemming geeft om je microfoon en webcam aan te zetten. Zo simpel kan het zijn. Het voordeel aan Google Meet is dat onderdeel is van Google. Hierdoor kan je Google Meet afspraken gemakkelijk in je (Google) agenda opnemen. Doordat deelnemers slechts een link nodig hebben om bij de vergadering aanwezig te kunnen zijn, is Google Meet ook geschikt voor afspraken met externe partijen. Niemand hoeft immers eerst een programma of app te downloaden op zijn of haar computer of telefoon. Het is wel goed om te onthouden dat je vanwege de corona crisis momenteel gratis ongelimiteerd in meetings kan blijven zitten. Vanaf 2021 is de verwachting dat deze meetings voor maximaal 60 minuten gratis zijn, daarna zul je ervoor moeten betalen.

4. Webex

Via Webex is het mogelijk om een online vergadering in (grote) groepen op te zetten. Oorspronkelijk is Webex meer een tool die geschikt is voor het geven en houden van webinars. Let wel op: Webex is geen traditioneel webinar platform. De tool is namelijk niet echt geschikt voor het geven van webinars met acquisitiedoeleinden. Vergeleken met Zoom heb je bijvoorbeeld veel minder interactie mogelijkheden. Het maakt verder voor deze tool niet uit wat voor apparaat of besturingssysteem je gebruikt: bij Webex kan het allemaal. Binnen deze tool is het wel mogelijk om bijvoorbeeld je scherm te delen en ook het gebruik van een live chat is mogelijk. Veel gebruikers van Webex geven aan dat de tool soms om onverklaarbare redenen vastloopt, hou dus rekening met eventuele opstartproblemen.

5. Skype

Skype zullen veel mensen kennen als communicatiemiddel tussen familie of vrienden. Tegenwoordig is Skype ook een serieuze speler voor bedrijven die vaak te maken hebben met online vergaderingen of andere online afspraken. Het voordeel aan een Skype zakelijk account, is dat je deze kan integreren met Microsoft Teams. Dit maakt het gemakkelijker om bijvoorbeeld grote bestanden uit te wisselen met collega´s. Daarnaast kent Skype ook een whiteboard functie, waarbij je direct een poll kan plaatsen. Dit zorgt ervoor dat mensen interactief mee kunnen doen aan een vergadering. Een nadeel aan Skype is echter wel, dat mensen een Skype account nodig hebben en hiervoor software moeten installeren. Een spontane vergadering kan je dus beter niet plannen met Skype, tenzij je weet dat je collega’s of vergadergenoten al een account hebben.

At Learnit we work with Zoom ourselves for our online trainings and webinars. This allows us to tell you and teach you everything you need to know about organizing a Zoom meeting. In 2 sessions of 3 hours you will learn everything about organizing a Zoom meeting. Take a look at our training here.